Cysteoperasjoner

Cyster i kjevene kan i prinsippet sitte hvor som helst i både over‐ og underkjeven. Det vanligste er at en kjevecyste utvikles i relasjon til tenner/tannanlegg. En cyste er et ikke preformert hulrom kledd med cellevev, oftest fylt med væskeaktig innhold og som er godartet.

Vår Oral kirurg på Bygdøy Allé er HELFO godkjent og har god erfaring med kirurgisk fjerning av cyster.

Ring oss på +47 69 16 69 60 for å bestille time eller for mer informasjon.

kirurgisk fjerning visdomstenner oslo
kirurgisk fjerning visdomstenner oslo opg

Hvorfor gjennomføres cysteoperasjon?

Mange av de med cyster i kjevene har ikke hatt symptomer. Det er likevel ofte grunn til å fjerne cysten med en operasjon for å forebygge komplikasjoner i forløpet av videre utvikling i kjevebenet. Ved kirurgisk behandling av kjevecyster fjerner man også tenner i relasjon til operasjonsområdet. I de tilfeller pasienten har hatt betennelsessymptomer fra cysten, venter man med operasjon til etter antibiotikabehandling.

Vil jeg føle smerte under cysteoperasjon?

Når lokalbedøvelsen virker skal det ikke gjøre vondt. Kjenner man smerte underveis i inngrepet, gis det ytterligere lokalbedøvelse.

Hvor lenge varer behandlingen?

Man skal til kontroll etter ca 2 uker. Denne kontrollen utføres hos oss.
De påfølgende 3 måneder går pasienten regelmessig til kontroll for å tilse at såret i kjeven gror normalt. Ved infeksjon i såret og i hulrommet etter cysten må oppfølging skje tettere, slik at riktig behandling settes inn tidlig.

Får jeg Bivirkninger og komplikasjoner etter cysteoperasjon?

Blødning og infeksjon er vanlige bivirkninger ved alle former for kirurgi. Dette kan også oppstå etter fjerning av kjevecyster.

• Telefon
  • E-post