En fylling i en tann er den vanligste behandling av et hull (karies) i en tann. En fylling forhindrer ytterligere skade, fordi den beskytter det området hvor bakteriene hadde trengt inn. Å legge en fylling i en tann med hull i, anses som den enkleste og best behandlingen. Det er naturligvis hvis det lar seg gjøre å legge en fylling på tannen. Røntgenbilder kan benyttes for å vurdere hvor dypt hullet er i forhold til tannerven.

Hull i tann?

Karies (hull i tennene) er en av verdens vanligste sykdommer, og skyldes en unormalt stor kolonisering av bakterier på tannoverflaten som normalt lever munnen.

Bakteriene lever av ulike sukkertyper, og lager syrer som oppløser tannoverflaten. Avhengig av skadene kan dette behandles på ulike måter. En konsultasjon hos tannlegen vil avgjøre om hullet er så lite at bedring av tannhygiene (som tannpussing, tanntråd og fluor) kan være tilstrekkelig eller om man må borre i tannen for å reparere skadene.

Karies kan i begynnelsen være helt uten symptomer, men vil etter hvert gi smerter, ising og annet ubehag – det anbefales derfor å gå til årlig kontroll hos tannlege så man får behandlet tilstanden før den begynner å gi plager.

Tannfylling

Tannfyllinger er plastmaterialer som legges i hull i tannen, og herdes med lys for å gi det styrke. Det finnes forskjellige typer fyllingsmaterialer til forskjellige bruke. Materialene vi bruker er hvite i farge og tilpasses dine egne tenner. En tannfylling må settes på dersom et hull er i ferd med å bryte gjennom emaljen, først legges det en tannfylling som erstatning. Fyllingen forhindrer ytterligere skade, i tillegg til at tannen får tilbake sin naturlige form og farge.

Hvordan settes en tannfylling?

Først når vi skal sette en fylling må det, fjernes bakterier og løst tannmateriale ved hjelp av spesielle instrumenter. Du vil da høre noen instrumentlyder og føle vibrasjoner. Deretter må hullet som er klargjort og rengjort fylles med fyllingsmateriale. Det finnes flere fyllingsmaterialer med forskjellig indikasjon og holdbarhet. Den vanligste er tannfargede fyllingsmaterialer (komposit).

Er det vondt å sette en tannfylling?

Nei, det er smertefri hvis du har bedøvelse.

Hvis tannlegen din finner at hullet i tannen er veldig dypt, eller veldig stort, vil du få beskjed om dette med forslag om annen behandling som gir bedre leveutsikter for tannen, som for eksempel en krone.

Tannfylling 1 flate: Fra 750,-

Tannfylling 2 flater: Fra 990,-