Tannkjøttbetennelse eller gingivitt er en betennelse i tannkjøttet. Tannkjøttbetennelse skyldes ofte dårlig munnhygiene. Betennelse i tannkjøttet er relativt ufarlig, så lenge behandling av sykdommen startes så snart som mulig. Tannkjøttbetennelse skyldes ofte dårlig munnhygiene.​ Deretter vil tannkjøttet bli sunt igjen ved å opprettholde en god munnhygiene.

Hvis du har betennelse i tannkjøttet vil du oppleve at tannkjøttet er:

• Hovent
  • Betent
  • Rødlig
  • Ømt
  • Blødning ved tannbørsting
  • Uten behandling kan det føre til periodontitt

Tannkjøttbetennelse og Dårlig Munnhygiene

Betennelsen oppstår når bakterier sitter fast i tannkjøttet, mellom og på tennene. Dermed oppstår plakk og senere forkalking til tannstein, som igjen er fundament for mer plakk. Tannkjøttet påvirkes av bakterienes avfallsstoffer og matrester, og ved denne eksponering dannes en lomme mellom tannen og tannkjøttet, og betennelse langs tannkjøttet oppstår.

Undersøkelse Fjerning av plakk og tannstein (Rens med AirFlow) Rengjøring av tenner Munnhygiene – Plakk kan fjernes ved tannbørsting og ved rengjøring av overflatene mellom tennene. Du kan minimere risikoen for betennelse i tannkjøttet ved:

• Å børste tenner 2 gange daglig (etter måltider) og bruke tanntråd, tannstikker eller interdentalbørster i mellomrommene.
  • Å ikke røyke eller bruke andre former for tobakk (nedsetter blodgjennomstrømmingen).
  • Å gå til regelmessige, forebyggende kontroller hos tannlege eller tannpleier.
  • Å sørge for sunn kost. Tannkjøttbetennelse forsvinner i løpet av få dager ved riktig behandling.

Fordelene med Airflow

• Renser alle mellomrom
  • Behandlingen utføres sammen med skaling
  • Fjerner misfarging
  • Tannregulering
  • Anbefaler å utføre dette to ganger i året.

Bestill Time for rens med AirFlow i dag!

Gingivitt