Tannpine er en smerte forårsaket av skade på dine tenner eller det omliggende vev. Det kan ofte være vanskelig å lokalisere hvor smerten kommer fra og hvilken skadet tann som er den reelle årsak til tannpinen. Det er også noen tilfeller hvor årsaken til smerten ikke nødvendigvis finnes i den samme tann. Det er en del mennesker som feilaktig forbinder tannpine med smerter som kommer fra andre steder i kroppen. Smertetilstanden kan skylles betennelse i ansiktsnerven, bihulebetennelse eller bare ising i tennene.

Ring oss på +47 69 16 69 60 for å bestille akutt time eller for mer informasjon. Husk Gratis konsultasjon!

Tannverk

Tannpine oppstår som følge av nervebetennelse. Normalt er dine tenner beskyttet med emalje og rotsement, men hvis disse har litt skade er det mulig for bakterier å trenge inn til dentinen, tannbenet og deretter pulpa. Pulpa er tannens nervesenter og reagerer gjennom smerteimpulser ved inntrengning.

Tannpine kan også oppstå hvis tannen blir utsatt for et hardt slag. Det harde slaget er årsaken til at det oppstår betennelse i tannens indre. Det kan gå kortere eller lengre tid fra traumet til reaksjonen fra nerven.

Det er forskjellige årsaker til at tannpine oppstår.

Behandlingsformen av tannpinen avhenger derfor av årsaken til dine smerter.

Er det rotbetennelse som er skyld i smertetilstanden, er en rotbehandling nødvendig, mens hull i tennene kan blot behandles med fyllinger.

Du bør derfor kontakte tannlege som kan klargjøre årsaken til dine smerter og ubehag, og ut fra det vurderer tannlegen hvilken behandlingsmetode som er passende.

• Karies
  • Rorbetennelse
  • Tannkjøttbetennelse
  • Periodontitt
  • Tannbyll
  • Tannfrembrudd

Når skal jeg bestille time?

Hvis du har tannpine er det viktig at du kontakter oss. Tannpinen forsvinner ikke av seg selv og derfor er det nødvendig med undersøkelse for å klargjøre årsaken til smertene. Har du flere tannsmerter, kan du i mellomtiden ta smertestillende. Hvis dine smerter er uutholdelige, bør du kontakte tannlegevakten straks.

Gjør ikke vondt!

Hvis tannpinen går over av seg selv innen din konsultasjon, er undersøkelsen stadig nødvendig. Det er viktig å få klargjort årsaken siden tannpinen mest sannsynlig kommer igjen, hvis ikke det blir gjort noe med det.

Tannverk