Visdomstenner

De fleste mennesker har 4 visdomstenner, 2 i underkjeven og 2 i overkjeven. Disse er tenner som begynner å dannes fra man er ca 17 år gamel, men det er ikke alltid visdomstenner bryter frem og kan ses i munnen. De fleste er derfor ikke klare over at der har visdomstenner. Mange visdomstenner bryter frem uproblematiske og kommer ut i samme tannrekken som de andre tennene i munnen. Men noen ganger vokser de skjevt i kjeven eller blir stoppet av enten de andre tennene eller tannkjøttet over fra å bryte ut. Enkelte ganger hender også at tannkjøttet som ligger over tannen blir betent og kan være veldig smertefullt. Når det er slik anbefaler vi at tannen kan trekkes.

Når skal en visdomstann fjernes?

• Betennelse hevelse i tannkjøttet
  • Hull i visdomstann
  • Hvis det er en fordypet tannkjøttslomme mellom visdoms- og nabotannen
  • Hvis visdomstannen plager nabotannen i kjeven.
  • Hvis det er en cyste rundt visdomstannens krone.

• Sårhet.
  • Rødhet.
  • Hevelse.
  • Problemer med å åpne munnen optimalt.
  • Vanskeligheter med å svelge.
  • Dårlig smak i munnen.
  • Øm hevelse under kjeven.

Betennelsen i tannkjøttet rundt en visdomstann kan behandles, men det kan være nødvendig å fjerne visdomstannen hvis betennelsen er gjentakende. Hvis du opplever ovennevnte symptomer bør du kontakte din lege og få undersøkt dine tenner nærmere.

Behandlingsprosessen?

1. Helseskjema + undersøkelse
  2. røntgenbilde eller OPG for å se rot-komplekset og det omkringliggende bein.
  3. Lokalbedøvelse
  4.  Hvis pasienten fortsatt føler litt, suppleres bedøvelsen til effekten er 100%.
  5. Fjern visdomstann
  6. Det gis evt. også resept på antibiotika og smertestillende medisin.
  7. Ny tid kan bli gitt for kontroll eller fjerning av evt. sutur en ukes tid etter.

Etter Tanntreking

• Unngå å drikke og spise veldig varm mat- og drikkevarer.
  • Vent med å pusse området til etter 1-2 døgn og sørg for å pusse forsiktig.
  • Skyll munnen med Klorhexidin eller Hextril.
  • Sov evt. med hodet litt hevet.
  • Ikke røyk

Du kan alltid be om en skriftlig prosedyre hos tannlegen.

Smerter og hevelse

Lett blødning: I løpet av det første døgnet er det vanlig at det forekommer lett blødning. Blodet vil blande seg med spyttet ditt, men er ufarlig og krever ingen behandling. For at unngå blødning skal følgende retningslinjer følges:

• Unngå å skylle munnen de første 2 timene. Deretter kan du drikke kald drikke.
  • Unngå å røre såret med tunge, fingre osv.
  • Unngå å suge eller slikke i såret.
  • Unngå fysisk anstrengelse de første par dagene.

Når bedøvelsen forsvinner, er det vanlig å føle ømhet og/eller lettere smerter i munnen. Etter de fleste behandlingene er det normalt at det oppstår hevelse på grunn av veskeansamlinger i vevet. Hevelsen kan minskes ved at legge en ispose på kinnet i 15 minutter av gangen med 15 minutters mellomrom. Hevelsen kan føles litt øm og kan forsterkes  de 3 første dagene. Deretter kulminerer hevelsen og vil forsvinne ca. 1 uke etter behandlingen. Det er vanlig at kinnet kan bli blå-gult, men det blir mindre etterhvert.

Betennelse

Et par dager etter inngrepet kan det oppstå betennelse. Symptomene er forverring av smerter, evt. feber og/eller hevelse som er hard, varm og rød. Det er riktignok sjeldent, men det skjer. Fra alle sår kommer normalt en svakt gulaktig væske, som kan gi en dårlig smak i munnen men er et ledd i tilhelingen. Derfor er det ikke nødvendigvis en ny betennelse.

Visdom Tanntrekking